دماسنج طبی + قیمت خرید فروش

پیدایش دما سنج طبی:

حدود یک قرن پیش از میلاد مسیح پزشک ایتالیایی به نام سانتوریو نخستین دماسنج معتبر جهان را اختراع کرد.

قبل از آن تقریبا می توان گفت هیچ وسیله ای برای اندازه گیری دمای اجسام وجود نداشت.

به بیان ساده دماسنج یا ترمومتر وسیله ای برای اندازه گیری دما می باشد.

امروزه دماسنجهای طبی به دلیل کاربرد آن تقریبا در هر خانه ای یافت می شوند.

این استوانه شیشه ای طیف های گسترده ای را شامل میشود که تمام آنها یک وجه اشتراک دارند و آن این است که، برای تشخیص دما (سردی و گرمی) کاربرد دارند.

دماسنج طبی + قیمت خرید فروش

دماسنج طبی

دماسنج طبی باید ها و نباید های استفاده از دماسنج طبی: قبل از استفاده از دماسنج یعنی چند دقیقه قبل از آن بهتر است چیزی خورده یا آشامیده نشود تا اندازه گیری دقیق تری صورت بگیرد و همچنین فعالیت های شدید ورزشی انجام نشده باشد. در نظر داشته باشید قبل از استفاده از دماسنج مخصوصا دماسنج های دیجیتالی دست های خود را به دقت شسته تا از آلوده شدن دماسنج جلوگیری شود. همچنین قبل از استفاده از این نوع از دماسنج آن را با الکل تمیز کنید. بهتر است به منظور آسودگی خیال بعد از استفاده نیز با الکل ضدعفونی شود. قیمت خرید دماسنج طبی: دما سنج طبی بسته به نوع و برند قیمت متفاوتی دارد و نوع دیجیتالی آن قیمتی بالاتر دارد

های طبی طیف گسترده ای دارند که از مهم ترین آنها میتوان به دماسنج دیجیتال اشاره کرد به طول کلی دماسنج های طبی برای اندازه گیری دمای بدن انسان استفاده می شود و فقط در میزان دقت و عملکرد تفاوت دارند.

نوک دماسنج ها زیر زبان، زیر بغل، از طریق مقعد به داخل، داخل گوش یا روی پیشانی قرار گرفته میشود. هرچند بیشترین سنجش از طریق پیشانی صورت میگیرد و از این طریق به تب یا بیماری خاصی پی میبرند.

دماسنج های طبی به پزشکان و متخصصان اجازه می دهد تا تشخیص دقیقی از خود را ارائه دهند. دما را می توان از طریق نقاط مختلف بدن که دمای ثابتی را در خود حفظ می کند اندازه گیری کرد مانند پیشانی, که اغلب پزشکان برای تشخیص بیماری های ساده آن را ملاک قرار میدهند.

هرچند گفته میشود نزدیک ترین دما به دمای مرکزی بدن انسان دمای رکتوم ها(روده ای یا همان مقعد)هستند. پس به منظور تشخیص دقیق تر باید به این نکته توجه کرد.

دماسنج های طبی انواع مختلفی دارد. از جمله آن میتوان به دماسنج بالینی اشاره کرد. دماسنج بالینی فقط برای اندازه گیری دمای بدن انسان طراحی شده است. دمای بدن انسان به طور معمول از 35 درجه سانتیگراد تا 42 درجه سانتیگراد( در شرایط تب) است. به همین دلیل این دماسنج از 35 درجه سانتیگراد تا 42 درجه سانتیگراد را به خوبی اندازه گیری میکند.

از انواع دیگر میتوان دماسنج دیجیتال را نام برد. دماسنج های دیجیتال با استفاده از حسگر های حرارتی دمای بدن را تعیین می کنند و امروزه بیشترین کاربرد را دارد. این نوع دماسنج به 3 دسته لمسی و غیر لمسی(باکمی فاصله از پیشانی قرار میگیرد و در حدود چند ثانیه از طریق لیزر دمای بدن را آشکار میکند) و دیجیتال گوشی(با کمک اشعه مادون قرمز در مجرای گوش قرار میگیرد در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به سایر دماسنج ها اندازه گیری میکند) تقسیم بندی میشود. این نوع دماسنج بالخصوص در دوران کرونا نقش مهمی برای تعیین علائم حیاتی و وضعیت بیمار دارا می باشد. از مزایای استفاده از این نوع دماسنج میتوان به استفاده آسان از آن اشاره کرد که به سادگی در منزل توسط اعضای خانواده در کوتاه ترین زمان ممکن در عرض چند ثانیه اندازه دقیق را نشان میدهد. انواع مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

.زیر بغلی

.مقعدی

.دهانی

پیشانی(مرتبط با شقیقه)

.مرتبط با گوش(پرده صماخی)

از دیگر انواع دماسنج ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دماسنج پلاستیکی یا نواری که باید حدود یک ساعت روی پیشانی فرد قرار گیرد و از روی تغییر خط ها و آخرین رنگی که ایجاد میشود میتوان درجه حرارت خوانده شود. به نوعی زمان طولانی تری صرف آن میشود و ممکن است خیلی دقیق نباشد و خطای انسانی در آن زیاد است.

دماسنج پستانکی Pacifier thermometer : این نوع دماسنج مخصوصا برای نوزادان کاربرد زیادی دارد به این صورت که در دهان کودک قرار میگیرد و دمای بدن کودک را نشان میدهد. با تغییر رنگ آن از آبی که نشان دهنده دمای طبیعی است، به قرمز که تب را نشان می دهد, به شما اطلاع می دهد که چه زمانی کودک شما دچار تب می شود یا مشکل جدی دارد.

App-based thermometer: یک برنامه هوشمند است که به سادگی میتوان در تلفن هوشمند خود نصب کرد. البته بیشتر برای ثبت دمای محیطها و نه افراد طراحی شده اند.

اما خبر خوش برای دوستداران تکنولوژی این است که برنامه‌های تلفنی که به اندازه‌گیری دمای افراد کمک می‌کنند به دماسنج های دیجیتالی متکی هستند که از طریق اتصال بلوتوث به آن برنامه متصل می‌شوند و دمای بدن افراد اندازه گیری میشود.

دماسنج طبی تهران

دماسنج طبی تهران از جمله دماسنجها که برای اندازه گیری دقیق دمای بدن کاربرد دارد میتوان به این نوع دماسنج اشاره کرد, که میتوان دمای بالاتر یا پائین تر از دمای معمول بدن انسان یعنی بالاتر یا پائین تر از 37درجه را آشکار کند.

همانطور که میدانید دما نقش مهمی در تشخیص بیماری ها ایفا میکند و جزئی حیاتی در انسان تلقی میشود که بالا رفتن یا پائین رفتن آن میتواند مرگ آفرین باشد, لذا همواره باید به آن توجه داشت.

به دلیل نوسان بازار قیمت دقیق از این نوع دماسنج در دسترس نمیباشد.

دماسنج طبی ساده

دماسنج طبی ساده دماسنج طبی از نوع ساده ابتدائی ترین نوع دماسنج ها است که ممکن است تشخیص دقیقی مانند سایر انواع نداشته باشد ولی در حد تقریبی اندازه درستی را نشان میدهد. دارای یک لوله شیشه ای باریک است که حاوی مخزن جیوه یا الکل است. معمولا در آن از جیوه استفاده شده است. این نوع دماسنج قیمت پائین تری نسبت به نوع دیجیتال دارد و ممکن است اندازه خیلی دقیقی را از خود ارائه ندهد ولی کاربرد گستره ای دارد.

در زیر به چند نمونه از آن ها با ذکر قیمت اشاره شده است:

دماسنج طبی جیوه ای

دماسنج طبی جیوه ای این نوع از دماسنج در عین اینکه یکی از دقیق ترین انواع دماسنج ها میباشد ولی به همان اندازه نیز خطرناک است. داخل این دماسنج ها از جیوه پر شده است که مایع ای به شدت سمی است از این رو این دماسنج در حال انقراض است.

حتما قبل از استفاده از این نوع دماسنج از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. از سال 2012 از این دماسنج بیشتر در هواشناسی و به منظور بررسی و اندازه گیری تحولات جوی استفاده میشود تا اندازه گیری بدن انسان.

در خصوص استفاده طبی باید قبل از استفاده آن را ضدعفونی کرد سپس دماسنج را به سمت پائین حرکت میدهیم تا دمای جیوه داخل آن به حدود 35.3 درجه سانتی گراد برسد.

گفته میشود خط تولید این نوع دماسنج در بسیاری از کشور های پیشرفته متوقف شده است و یا در حال متوقف شدن است. درحالیکه دماسنج های جیوه‌ای می‌توانند دما را در یک درجه سانتی‌گراد اندازه‌گیری کنند، دماسنج های دیجیتال می‌توانند به اندازه 0.001 درجه سانتی‌گراد دقت داشته باشند که تفاوتی چهار مرتبه بالاتر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *