رب گوجه فرنگی می تواند میزان قند در بدن را کاهش دهد

لیکوپن رب گوجه شیراز عمدتاً به عنوان ایزومرهای سیس در سرم و بافت‌های انسان وجود دارد در حالی که تمام ترانس لیکوپن در فرآورده‌های گوجه‌فرنگی غالب است، که نشان می‌دهد تمام ترانس لیکوپن در بدن ایزومر می‌شود یا زیستی کمتری دارد.

هدف از مطالعه حاضر ایجاد شرایط فرآوری برای گوجه فرنگی برای به دست آوردن محصولات با توزیع ایزومرهای مختلف سیس-ترانس-لیکوپن و ارزیابی فراهمی زیستی آنها بود.

افراد بالغ سالم (12 نفر) برای این کارآزمایی متقاطع تصادفی انتخاب شدند.

قبل از هر مداخله یک دوره رب گوجه فرنگی اصفهان شستشوی 2 هفته ای انجام شد.

دو سس گوجه فرنگی، یکی غنی از ترانس لیکوپن (32.5 میلی گرم لیکوپن کل/100 گرم سس؛ 5 درصد سیس ایزومر)، دیگری سرشار از سیس لیکوپن (26.4 میلی گرم لیکوپن کل/100 گرم سس).

با تکنیک های مختلف پردازش حرارتی تولید شدند، هر سس (150 گرم) در یک وعده غذایی استاندارد در ساعت 08:00 بعد از یک شب ناشتایی سرو شد.

فراکسیون های لیپوپروتئین غنی از TAG پلاسما بیش از 9.5 ساعت پس از مصرف وعده غذایی آزمایشی به عنوان معیاری برای جذب لیکوپن به دست آمد و با استفاده از تشخیص الکتروشیمیایی HPLC به عنوان منطقه اصلاح شده با خط پایه تحت منحنی غلظت در مقابل زمان (AUC) بیان شد.

مقادیر AUC تنظیم شده رب گوجه فرنگی همدان برای مقدار لیکوپن مصرفی نشان داد که پاسخ‌های سیس کل، کل و تمام ترانس لیکوپن نسبت به سس غنی از ایزومر سیس در مقایسه با سس غنی از تمام ترانس که 30/7 بود به طور قابل‌توجهی بالاتر بود.

مطالعه حاضر فراهمی زیستی قابل توجه لیکوپن را از سس گوجه فرنگی غنی از سیس لیکوپن نشان می دهد و اهمیت در نظر گرفتن توزیع ایزومر برای فراهمی زیستی لیکوپن را برجسته می کند.

علاوه بر این، رب گوجه فرنگی اسپتیک پارامترهای پردازش را می توان برای تغییر الگوهای ایزومر محصولات گوجه فرنگی و تحت تاثیر قرار دادن فراهمی زیستی لیکوپن کنترل کرد.

  • منابع:
  1. Lycopene from heat-induced cis-isomer-rich tomato sauce is more bioavailable
  • تبلیغات: 
    1. آیا داشتن شانس در پولدار شدن تاثیر گذار است
    2. تولید عسل از وارونه کردن بخش عمده قند ساکارز آن
    3. چرا ذرت بخشی از خانواده علفها است؟
    4. کارآفرینی که می تواند شما را صاحب شغل مورد علاقتان کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *