انجیر خشک استهبان بهترین چسب برای چسباندن کاغذ دیواری

انجیر خشک استهبان و تازه علاوه بر اهمیتی که در تغذیه انسان دارد، با ارزیابی اقتصادی مناطق کوهستانی، مزیتی که برای محیط زیست پایدار و اشتغال ایجاد می کند، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز محصول بسیار ارزشمندی است.

کشور ترکیه که یکی از مهمترین مراکز ژنی انجیر با مناسب بودن شرایط اکولوژیکی است، رتبه اول تولید انجیر تازه دنیا را دارد. مشکل آفلاتوکسین ناشی از اشتباهات در تولید، برداشت و نگهداری انجیر که یکی از مهمترین محصولات صادراتی کشورمان است، مشکل مهمی است.

در سال 2012، افزایش زیادی در تعداد لات های باقی مانده از آفلاتوکسین در اتحادیه اروپا و ارسال مجدد به ترکیه وجود داشت که باعث شد کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند که کنترل انجیرهای وارداتی از ترکیه را از 20 درصد به 50 درصد افزایش دهند.

در حالی که تعداد احزاب بازگشتی در سال 2009 29 بود، این رقم در سال 2012 به 140 افزایش یافت. این وضعیت اهمیت خشک کردن و شرایط نگهداری انجیر خشک را از نظر تشکیل آفلاتوکسین نشان می دهد.

انجیر خشک که محصول مهمی برای کشورمان است به اندازه پرورش، خشک کردن و نگهداری بدون افت کیفیت آن اهمیت دارد. اگر به فرآیند خشک کردن و نگهداری اهمیت لازم داده نشود، کیفیت انجیر خشک به دست آمده پایین خواهد بود.

برداشت در انجیر خشک با جمع آوری میوه های خشکی که روی سطح خاک می ریزند با قابض شدن روی درخت انجام می شود. خشك كردن با خشك كردن انجير ترش كه هنگام افتادن روي زمين رطوبت آن 30 تا 50 درصد است، روي تخته هاي چوبي يا پلاستيكي گذاشته و تا رطوبت 22-20 درصد خشك مي شود.

در مرحله خشک شدن باید انجیر را روی سوله ها گذاشت و به این ترتیب تماس محصول با خاک قطع شود. این تابه ها می توانند چوبی یا پلاستیکی باشند. از نظر نظافت، استفاده از سبدهای پلاستیکی سودمندتر خواهد بود. در نتیجه عدم استفاده از خرچنگ، خطر آسیب حشرات، آلودگی کپک و مواد خارجی انجیر پخش شده در خاک و ساقه گیاه بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *